Cum dăm un feedback în mod corect – recomandări bazate pe cultura organizațională SAP

By December 17, 2018SPX Blog

Pe blogul SAP, o postare venind de la un SAP Development Manager trece în revistă cele mai bune tehnici de feedback. Cu perspectiva unui profesionist ce a fost în mod constant în căutarea unor modalități diferite de a aduce inovația la locul de muncă, și de lider al unei echipe care a implementat practici în direcția pilonilor de autogestionare, integritate și a consolidării motivaționale, autorul se declară profund inspirat de practicile Evolutionary-Teal prezentate în cartea Reinventing Organizations (de Frederic Laloux).

Concentrându-se pe elementul de împlinire pe care îl resimt (sau nu) angajații unei anumite companii, autorul dezvăluie că succesul e în strânsă legătură cu gradul în care se reușește eliminarea măștilor corporative. Crearea unui mediu care să inspire oamenii să fie și să fie văzuți drept ceea ce sunt ei cu adevărat, implică între altele utilizarea feedback-ului, însă pentru obținerea rezultatelor scontate, necesită pregătire și practică.

Folosit în mod corect, feedback-ul este extrem de puternic. Folosit prost, poate fi foarte distructiv.

 

Ipoteze și practici de feedback, utile atât pentru furnizorii de feedback, cât și pentru destinatari

 

Autorul articolului SAP a coordonat un mic atelier tematic, care a generat ipoteze și practici de feedback, utile atât pentru furnizorii de feedback, cât și pentru destinatari.

Trecem în revistă câteva dintre recomandările articolului (pe care îl puteți accesa aici în original – En), având în vedere că ale pot fi la îndemână tuturor companiilor, indiferent de profil sau dimensiune.

 

Cum ne pregătim de feedback:

Ipoteze

  • Vă preocupă cealaltă persoană și de aceea dați feedback.
  • Mergeți pe premisa că fiecare acțiune are o intenție pozitivă, ceea ce va servi la eliminarea abordării critice din conversație.
  • Cealaltă persoană este o ființă umană, cu credințele, punctele forte și dificultățile sale. La fel ca și dvs.

Recomandări

  • Acordați suficient timp pentru a pregăti ceea ce veți spune.
  • Amintiți-vă și descrieți o situație petrecută anterior, deoarece vă va oferi suficiente date pentru o discuție semnificativă.
  • Cereți receptorului permisiunea de a oferi feedback, pentru că este improbabil să ghiciți starea de spirit a celeilalte persoane în acel moment – element considerat de autor drept cel mai important pas în pregătirea unei discuții de feedback.
  • Găsiți un mediu confortabil și privat pentru discuție. Dacă sunteți un manager așezat în spatele unui birou, deja stabiliți o distanțare, iar cealaltă persoană va începe dintr-un punct de minus. Dacă vă așezați lângă persoana cu care discutați, mesajul transmis va fi că sunteți ambii egali și împreună în această discuție de feedback.

 

Ascultarea activă:

Ipoteze

  • Obiectivul tău este numai celălalt – nu ce se întâmplă în jur sau ce mesaje sunt în inbox.
  • Urmărești o înțelegere reciprocă în ce privește perspectiva de abordare.
  • Totul este legat de modul în care vă afectează acțiunile cuiva – nu de persoana însuși.

Recomandări

  • Rămâneți tăcuți și atenți, fără a lua cuvântul sau a intra în defensivă în timp ce vi se transmite feedbackul.
  • Încercați să descifrați limbajul corpului și tonul vocii, pentru a percepe interlocutorul și la nivel non-verbal.
  • Parafrazarea este o tehnică solidă de a lua pulsul în ce privește cât de bine ați înțeles feedback-ul.
  • Puneți întrebări: întrebările deschise ajută la aprofundarea ideilor transmise.

 

Străduiți-va și evitați:

Străduiți-vă…

  • Să înțelegeți de ce o persoană simte într-un anume fel -> amintiți-vă teoria intenției pozitive
  • Să dați exemple -> descrieți situația cu fapte.
  • Să mențineți dialogul -> nu uitați, feedback-ul este o comunicare bidirecțională.
  • Să vă reglați stilul de comunicare -> stabiliți zona de raportare comună, pentru rezultate cât mai bune.
  • Să fiți clari, nu lăsați anumite lucruri nespuse -> claritatea este cea mai apreciată.
  • Să folosiți împărtășirea propriilor experiențe: acestea ajută să ne exprimăm fără a-l trimite pe celălalt într-o atitudine defensivă. Observați ce se întâmplă și oferiți ocazii de reflecție și răspuns. De exemplu: „Am observat că începem întâlnirile cu întârziere. Mă simt frustrat. Am nevoie ca întâlnirile noastre să înceapă la timp, pentru a putea să mă încadrez în programul meu pe toată ziua”.

 

Evitați…

  • Conversațiile de feedback la care asistă terțe părți -> confidențialitate încurajează încrederea și dialogul deschis.
  • Feedback-ul pe o stare deja proastă dpdv emoțional -> feedback-ului necesită concentrare.
  • Rezolvarea problemelor altora -> e mult mai bine să îi ajutați să găsească singuri soluția.
  • Criticile și comentariile personale -> concentrați-vă pe fapte și exemple.
  • Să utilizați „în locul tău…” -> nimeni nu poate înlocui în deplinătatea sensului o altă persoană.
  • Amânarea -> recenţa este importantă pentru ambele părți (să oferi feedback pentru ceva petrecut cu un an în urmă nu are nicio valoare).
  • Mesaje gen „Ești mereu în întârziere”-> deoarece vă plasează într-o poziție superioară, de unde emiteți judecăți și trageți concluzii.

Pentru a afla recomandări legate de eficiența feedback-ului și  scheme de abordare, vă recomandăm să accesați postarea SAP.