Interpretarea metricilor de cultură organizațională cere un mix echilibrat de capacități digitale și înțelegere umană

By April 1, 2019SPX Blog

Organizațiile au o preocupare continuă legată de ceea ce se întâmplă în mediul intern, la nivel de angajați, de relații interumane și profesionale, la nivel de soft skills și mod în care acestea evoluează pentru a determina ceea ce numim mediu de lucru.

Când implicarea se manifestă la nivel de strategie, de recunoaștere și asumare a anumitor caracteristici ca fiind specifice, definitorii – putem identifica cultura organizațională oficială a fiecărei companii.

Însă cum se face trecerea de la simple tendințe și manifestări organice la o cultură internă coerentă, orientată către pozitiv, capabilă de dezvoltare și favorabilă acelui tip de profesioniști care se potrivesc organizației și de care aceasta are nevoie?

Prima recomandare ar fi adoptarea unui ERP potrivit cu dimensiunile și structura companiei. Pe lângă îndeplinirea a diverse alte funcții operaționale vitale (a se vedea ce module integrează un astfel de program), acesta poate agrega o sumă de informații cheie despre membrii echipelor interne. De exemplu, preferințe legate de timpul petrecut la muncă, nevoia de anumite facilități, ritmuri de lucru, structura vacanțelor de-a lungul anului, dorința de a se specializa sau pregăti în plus într-o anumită direcție, mini-echipe funcționale  precum și combinațiile de evitat – iată doar o serie de exemple de elemente ce pot fi „citite” în datele captate de un ERP performant. Cu SAP Business One, special conceput pentru IMM-uri, astfel de informații despre mediul de lucru pot fi la distanța unui click pentru persoanele acreditate să le acceseze.

Pentru al doilea tip de recomandare, care privește aprecierile educate/antrenate la nivel uman, ne-am îndreptat către un articol despre stăpânirea și direcționarea energiei emoționale a angajaților. Scopul urmărit este ca atât organizația, cât și aceștia să se dezvolte împreună. Perspectiva este sprijinită pe un studiu PwC (pe 2200 de executivi, manageri și angajați), axat pe relația dintre succesul transformărilor din organizații și înțelegerea caracteristicilor culturale.

 

Abordarea schimbării aduce rezultate mai bune atunci când se face integrat

Ce înseamnă acest lucru?

S-a constatat ca la nivel corporate se pot foarte ușor irosi eforturile și resursele dedicate schimbării la nivel intern, dacă ele se suprapun peste un mediu parțial înțeles/descifrat.

Rolul culturii organizaționale este foarte extins (menționat de 84% din respondenți), când vine vorba de succesul schimbărilor, și aici vorbim de cultura reală. Mențiunea este necesară deoarece există situații în care cultura organică are foarte puține în comun cu  cea oficial declarată şi promovată. Astfel de discrepanţe evident vor invalida metricii și calculele de perspectivă.

64% din respondenții la sondajul PwC au invocat și sindromul oboselii de schimbare, rezultat din aplicarea repetată a transformărilor, fără a remedia cauza datorită căreia acestea eșuează să își facă efectul.

Aplicarea eficientă a transformărilor la nivel de organizație presupune cunoașterea culturii organizaționale și a mecanismelor ei care pot fi angrenate pentru a prelua schimbările, precum și alegerea și structurarea acestora într-un mod participativ pentru toate tipurile de membri ai organizației. Doar astfel se poate selecta și materializa o transformare viabilă, potrivită contextului în care aceasta se va desfășura.

Deși respondenții recunosc importanța culturii organizaționale în reușita sau eșecul schimbărilor, totuși aceasta lipsește ca și factor luat în considerare la momentul trasării politicilor de transformare. Această scăpare este punctată de către PwC ca și posibil factor cheie în nepotrivirea dintre schimbările dorite și mediul în care acestea sunt aplicate.

 

Soluții pentru sincronizarea culturii organizaționale cu transformările interne

 

  • Regândirea priorităților
  • Diagnosticul corect în ce privește cultura internă
  • Singularizarea unor nuclee „mici, dar esențial” pe care se vor demonstra schimbările dorite
  • Asigurarea unui fond de mândrie şi angajare a membrilor echipei
  • Existența unor rețele neoficiale de parteneri și motivatori la nivel uman
  • Utilizarea tehnicii narative pentru a explica parcursul pe care se angajează organizația prin schimbările dorite

 

Puteți găsi abordarea detaliată  a schimbărilor organizaționale integrate în studiul PwC, însă reluam faptul că, alături de factorul uman, un ERP de calitate vă permite să aveți o imagine de ansamblu, precum și perspective analitice asupra a ceea ce se întâmplă in compania dvs. – și la nivel uman/de echipă/de cultură organizațională.

Contactați-ne pentru a afla mai multe despre SAP Business One, soluția SAP dedicată IMM-urilor!