Istoria SAP Business One – cum s-a format brandul (partea a 4-a)

By May 2, 2018SPX Blog
Sphinx IT SAP Business One istoria

Continuăm seria noastră de traduceri a episoadelor din istoria SAP Business One cu formarea brandului, respectiv cu cel de-al 4-lea episod, conform lui Ilan Tal, membru al echipei inițiale ce a creat acest soft de succes.

Sfârșitul anilor 90, pe scurt

Perioada respectivă a fost plină de oportunități și provocări, echipa TopManage (n.t. denumirea de atunci a SAP Business One), abordând din ce în ce mai multe limbi și țări. Produsul a primit adaosuri tehnologice de ultimă oră și a fost trecut în categoria next-gen cu ajutorul bazei de date moderne MSSQL. Acest lucru a adus multe funcționalități noi și a oferit posibilitatea intrării pe o zonă de piață anterior intangibilă.
Numărul angajaților a crescut. De patru ori mai mulți, aceștia au fost mutați într-o nouă unitate modernă. A crescut și gradul de cooperare cu  Microsoft și cu terți furnizori, pentru a ajunge la mai multe segmente de piață. Poziția brandului ca și lider pe piață s-a consolidat.
în această perioadă, principalul a fost conștientizarea produsului de către publicul țintă, în paralel cu formarea brandului și poziționarea acestuia ca o soluție avansată, ușor de utilizat, dedicată companiior mici și mijlocii.

Rezumatul etapelor care au condus la achiziția de către SAP în 2002

Obținerea și organizarea unui feedback relevant sub forma poveștilor de succes nu a fost facilă. Una dintre provocările cu care echipa s-a confruntat la acea vreme a fost găsirea acelor clienți mulțumiți în cadrul bazei de utilizatori pe care o avea, dispuși să coopereze cu ei și să transmită mesaje pozitive. O provocare suplimentară a venit din faptul că majoritatea clienților de atunci erau mici și puțin relevanți pe piața către care se mergea.
Ca rezolvare, una dintre metodele de referință folosite a constat în găsirea acelor segmente de piață în care existau deja mulți clienți și utilizarea acestui fapt pentru a demonstra că softul face față cu brio cerințelor industriei respective. De exemplu, mulți clienți fiind în domeniul componentelor electronice și în cel al implanturilor dentare, aceste industrii au devenit exemple pentru a câștiga interes în segmente noi de piață.

Integrarea Microsoft Office, o altă etapă importantă

La mijlocul anilor 90, Microsoft a avut trei linii principale de afaceri dedicate întreprinderilor de dimensiuni reduse – Windows 95, versiunile de sine stătătoare Microsoft Word pe piaţa dominată de procesoarele de text WordPerfect, şi respectiv Microsoft Excel pe cea dominată de Lotus 1-2-3 pentru tabelele de calcul, cât și serverele pentru afaceri mici pe piața dominată de Novell.

În aceste condiții, “MenahelOffice” nu a fost doar o asociere de produse, ci un pachet software realmente integrat care a inclus atât funcțiile Word de printare & de fuziune a mail-urilor, cât și capacitatea de a exporta rapoarte în Excel. Modul de integrare a capabilităților Word făcea ca un clic pe pictograma Word să exporte conținutul în forma unui document în Word cu layout avansat, iar un clic pe pictograma Excel să exporte automat rapoartele în format Excel. La vremea respectivă, această combinație reprezenta o reușită în premieră, ce integra capabilități Office cu aplicații de contabilitate și management.
În plus, preocupările legate de fenomenul trecerii în anul 2000 (en. Y2K) și de efectul acestei date asupra computerelor au dat naștere unei oportunități reale pentru software-ul TopManage, deoarece sistemul său bazat pe Windows avea prevăzut deja un câmp de patru cifre. Multe companii au fost motivate să achiziționeze produsul în Q4 din 1999. Această perioadă a depășit de departe așteptările – atât ca și clienți noi, cât și în ce privește parcursul anului 1999. Vânzările au fost de trei ori mai mari decât în 1998.

Către o tehnologie nouă

Autorul identifică baza de date neperformantă Codebase-5 ca fiind una dintre cele mai mari provocări din anii de început ai produsului. Fiind și relativ mică, aceasta a obstrucționat deschiderea produsului către companii mai mari. Neavând un sistem bazat pe  o bază de date modernă, Codebase-5 determina ca uneori datele să fie salvate pe un disc remote, introducând discrepanțe la nivel de fișiere și lipsa posibilității de recuperare în caz de probleme.
După mai mult de un an de eforturi, Codebase 5 a fost înlocuită cu baza de date modernă MSSQL 7.0. Aceasta permitea un volum nelimitat de activități și tranzacții de lucru. În scopul “mutării” la sistemul bazat pe SQL, toate documentele de marketing, înregistrările în jurnal și modulul de inventar au trebuit să fie rescrise.

Modificarea efectuată permitea păstrarea integrității datelor, cât și să îmbunătățiri suplimentare ale aplicației, precum:
–    Managementul oportunităților pentru gestionarea și analizarea oportunităților de vânzări către clienți;
–    Control asupra unui sistem de valute multiple, potrivit pentru companiile care operează și raportează valută;
–    Un sistem multianual, care permite determinarea începutul anului, a datelor și momentelor primirii rapoartelor anuale &compararea rapoartelor anuale;
–    Instrumente de dezvoltare – câmpuri definite de utilizator, capacitatea de a schimba titlurile, formatarea căutării, valori valide din câmpuri (acestea au evoluat ulterior în Kitul de Dezvoltare Software (en. SDK);
–    Drag & Relate – Sistem bazat pe tehnologia companiei TopTier, care permite navigarea intuitivă a informațiilor.

Premisa întâlnirii cu SAP

În urma schimbărilor prezentate mai sus, au rezultat două linii de produs, Clasic (pentru companii mici), şi Top (pentru companii mijlocii).
Eforturile de construire a brandului au fost recompensate și acesta a devenit renumit și a câștigat încrederea mediului de afaceri vizat.

(Sursa materialului este aici.Vom reveni cu următorul episod)