Istoria SAP Business One, episodul 5 – achiziționarea soluției software inițiale de către SAP

By May 14, 2018SPX Blog
Sphinx IT SAP Business One istoria

Continuăm seria rezumatelor principalelor episoade din istoricul SAP Business One, sistemul SAP ERP integrat, modern și inovativ ce gestionează eficient toate aspectele afacerilor mici și mijlocii.

Modul în care această soluție software a debutat, s-a dezvoltat și a devenit parte a portofoliului SAP, pentru a se dezvolta în continuare sub egida acestei companii de renume, (al cărui partener Gold suntem noi, Sphinx IT) este relatat pas cu pas de Ilan Tal, membru al echipei inițiale.

 

Momentul achiziționării de către SAP

TopManage (denumirea pe care a avut-o produsul software pentru întreprinderi mici și mijlocii înainte de apartenența la portofoliul SAP), a fost răspunsul perfect la dorința SAP de a veni cu o ofertă de ERP și pentru piața uriașă (și cererea similară) ce cuprindea acest tip de afaceri – IMM-urile.

Procesul de achiziționare de către SAP a fost anunțat la CeBIT 2002 și a durat doar câteva săptămâni până să se materializeze.

Anterior, situația economică dificilă din 2001 afectase TopManage într-o măsură considerabilă. Unul dintre cei 2 fondatori ai companiei a decis ca în loc să concedieze dintre cei 75 de angajați, să aplice reducerea cu 20% a salariilor și eliminarea bonificațiilor, în condițiile în care angajații dețineau 15% din companie – un parteneriat atât în vremuri bune, cât și în cele mai puțin favorabile. Perioada a devenit cunoscută anecdotic drept perioada „sandvișului adus de acasă”.

 

Experiența anterioară a SAP pe segmentul IMM

Convingerea că organizațiile mai mici sunt mai ușor de operat s-a dovedit în nenumărate rânduri a fi una eronată. SAP a avut ocazia să experimenteze practic acest lucru la  începutul anilor 90, când soluția lor SAP-Lite nu a atins succesul scontat.

Problema nu era la nivel de idee sau planificare, ci mai degrabă la nivel de dezvoltare software. SAP mergea pe direcția scalării în jos a soluției sale SAP R/3 pentru organizații mari, aducând-o la nivel de IMM. Metoda a marcat o decadă lipsită de strălucire, în care sistemul astfel dezvoltat a continuat doar datorită lipsei de alternativă pe zona IMM – exista cerere, însă răspunsul nu se ridica la înălțimea așteptărilor.

Deja de la nivel structural, IMM-urile nu sunt o variantă mai mică a organizațiilor mari, ci au un mod diferit de funcționare. Personalul din organizațiile mai mici, cu mai puține niveluri de conducere, are roluri multiple și simultane. Un manager de vânzări poate avea și rol de marketer, un manager de achiziții poate fi responsabil și de depozite, etc. IMM-urile deseori nu au pe cineva anume pentru o anumită funcție, funcție pentru care care societățile mari vor avea de la zeci la sute de angajați cu aceeași titulatură.

 

Ce a reprezentat TopManage pentru SAP

TopMange a fost răspunsul căutat de SAP pentru zona IMM, fiind exact soluția simplă, puternică și construită din start pentru a acoperi particularitățile acestui tip de organizații. SAP mai achiziționase cu un an în urmă o altă companie a acelorași fondatori și nu a ratat nici de această dată oportunitatea.

În ianuarie 2002, fondatorul și pe atunci CEO-ul SAP, Hasso Plattner, s-a întâlnit cu Reuven Agassi, CEO al TopManage, la Palo Alto, pentru a explora perspectivele de a achiziționa TopManage şi a-l adopta ca și ofertă SAP pentru IMM-uri.

Demo-ul a ocazionat o serie de întrebări din partea lui Plattner, pe linia logicii produsului. De exemplu, el a întrebat: “Pot să plătesc pentru aceeași factură folosind numerar, cec și credit?” La multe întrebări răspunsul la fost “nu”, temerea echipei TopManage fiind aceea că Hasso va judeca produsul ca fiind prea simplist. În realitate a fost invers: Hasso a apreciat și respectat faptul că a fost aleasă simplitatea, în defavoarea unei multitudini de variante incluse forțat în design.

Ca urmare a unei întrebări retorice a lui Plattner („Oare cum ar arăta produsul dacă ar avea aspectul și stilul SAP?”) echipa TopManage a reușit în doar două săptămâni să facă disponibilă soluția lor în această versiune. Modificarea l-a impresionat pe Plattner şi a demonstrat abilitățile și flexibilitatea produsului, dar și a echipei.

 

Achiziția de către SAP şi provocările implicite

Operațiunea a fost anunțată pe 13 martie 2002, chiar înaintea CeBIT. Deoarece juridicul de la SAP nu avea o concluzie finală cu privire la disponibilitatea denumirii „SAP Business One”, produsul a fost anunțat ca “Smart Business Solutions”. Toate prezentările și documentele au fost modificate pentru noua denumire, la fel ca și toate variantele de codare, respectiv toate ecranele de produs.

A urmat o conferință de presă ce a presupus un demo de 5 minute, în care, pentru a rezuma cât mai multe dintre capabilitățile soluției, au fost folosite capturi de ecran.

Pentru SAP, anunțul a marcat un moment de cotitură în schimbarea percepției pieței conform căreia produsele SAP abordează și răspund numai cerințelor companiilor globale mari. Achiziția a ajutat SAP să atingă potențialul imens de piață oferit de IMM-uri și a avut o contribuție majoră la rolul de lider de piață deținut de SAP astăzi.

Articol tradus & adaptat după sursa din linkul de mai sus.

Următorul capitol tratează adoptarea de către echipa de produs a noilor standarde de, a liniilor directoare, proceselor și cerințelor culturale derivate din achiziționarea de către SAP, inclusiv răspunsurile acestora la necesitatea de a comunica cu colegii din alte părți ale lumii și de a înțelege cele mai bune practici locale și cerințele legale.